Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2011

Η Ανακαλυπτική μάθηση του Bruner

ή Μάθηση (Bruner)


Η γνώση είναι το αποτέλεσμα της ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών μέσα από το σχήμα πειραματισμός-πρακτική- ανακάλυψη.

Ο μαθητής είναι:
•ενεργό υποκείμενο μάθησης
•Οικοδομεί αναπαραστάσεις (έμπρακτες, εικονικές, συμβολικές)
•Μαθαίνει την επιστημονική μεθοδολογία
•Μαθαίνει να επιχειρηματολογεί, να διατυπώνει ιδέες, απόψεις, συμπεράσματα


Αλληλεπιδραστικά περιβάλλοντα μάθησης:
•Υπερμέσα
•Προσομοιώσεις-Μοντελοποιήσεις

H θεωρία της ανακαλυπτικής μάθησης προτάθηκε ως θεωρία μάθησης από τον αμερικανό ψυχολόγο J.Bruner και συνιστά μία εποικοδομιστικού χαρακτήρα προσέγγιση.
Βασική της αρχή είναι οι μαθητές να ανακαλύπτουν αρχές και να αναπτύσσουν δεξιότητες μέσω πειραματισμού και πρακτικής. Εστιάζει στην ανάπτυξη εσωτερικών κινήτρων στο μαθητή και υποστηρίζει την καθοδηγούμενη ανακάλυψη. Σε αυτήν βασίζονται τα αλληλεπιδραστικά μαθησιακά περιβάλλοντα με υπολογιστές, τα ανοικτά συστήματα υπερμέσων, τα συστήματα προσομοιώσεων και μοντελοποίησης και η προώθηση επίλυσης προβλημάτων της καθημερινής ζωής.

Σύμφωνα με τον Bruner, προκειμένου να κατανοεί τις πληροφορίες και να αναπτύσσεται γνωστικά, ο μαθητής οικοδομεί έμπρακτες [ή "πραξιακές"], εικονικές και συμβολικές αναπαραστάσεις. Ο μαθητής πρέπει να έρχεται αντιμέτωπος με προβληματικές καταστάσεις, το αναλυτικό πρόγραμμα να οργανώνεται σε σπειροειδή μορφή και ο εκπαιδευτής να κρατά ρόλο διευκολυντή, συντονιστή και εμψυχωτή στη διαδικασία της μάθησης. Τελευταία, ο Βruner έδωσε έμφαση και στο κοινωνικό και πολιτισμό πλαίσιο των γνωστικών διεργασιών και, έτσι, συναντάται με τους εκπροσώπους της κοινωνικοπολιτισμικής ή ιστορικοπολιτισμικής προσέγγισης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου